reklama

Pozdravy štipendistky z Berlína, časť 1. Intro (Ako získať štipendium na jazykový pobyt)

Ako využiť letné prázdniny produktívne za štipendijnej podpory zo zahraničia?  Prvá časť reportu o jednomesačnom štipendijnom pobyte v Berlíne študentky dejín umenia z Bratislavy začína úvodným článkom o možnosti získania takéhoto štipendia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Milí priatelia,

tento blog zakladám ako študentka magisterského stupňa odboru dejiny umenia na Univerzite Komenského v Bratislave, ktorá získala pomocou slovenskej organizácie SAIA (http://www.saia.sk/) štipendium na letný jazykový (a odborný) kurz v Nemecku od nemeckej organizácie DAAD (https://www.daad.de/deutschland/stipendium/de/). V dvoch krátkych úvodných lekciách vám predstavím background svojho budúceho študijného výletu (v termíne 20.7. - 18.8.2014). V ďalších pár odstavcoch vám priblížim možnosť absolvovať obdobný pobyt, ktorý je minimálne vítaným spestrením leta a CVčka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lekcia I: Čo sú SAIA a DAAD?

Tieto dve organizácie sú podľa mňa medzi vysokoškolákmi na Slovensku nedostatočne známe, či skôr málo propagované. Obe by však mali byť pre šikovného a hlavne odhodlaného študenta bažiaceho po zahraničnej skúsenosti alfou a omegou jeho vyhľadávania. DAAD je špecifické v tom, že zabezpečuje štipendiá pre záujemcov o študijné pobyty v Nemecku – čo je ein bisschen minorita, O.K. Nemčina bude vždy skôr terčom vtipkovania, ktoré láme aj najväčších milovníkov tohto skrz-naskrz racionálneho jazyka (https://www.youtube.com/watch?v=U-PjyRwfedk).

SAIA zas prípadného záujemcu môže vystrašiť svojím webom, ktorý chrlí na návštevníka kvantá viet a informácií ubíjajúcim šedivým štýlom. Napriek tomu sa oplatí v dostatočnom predstihu (uzávierky sú v prípade štipendií pre long-term plánovačov, žiadne last minuty) naštudovať podmienky získania štipendia a vyselektovať si to svoje štipko na mieru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lekcia II: Čo treba urobiť pre získanie štipendia?

Aj vám už niekto povedal, že na známkach nezáleží – hlavne, že preleziete skúšku? V prípade kandidatúry na štipendium tento vysokoškolský sebaklam neplatí. Treba byť usilovný a cieľavedomý (niektorí o.i. hovoria premotivovaný) študent . Nech vás akokoľvek vytrvalo s úškrnom titulujú „filatelista“, neriešte. Papiere sa nakoniec vždy oplatí mať v poriadku.

V mojom prípade (uchádzač o štipendium na letný jazykový kurz) bolo byrokracie pomenej, no napriek všetkej svojej svedomitosti som odovzdala prihlášku v posledný možný deň. Okrem výpisov známok a ich prekladu bolo nutné absolvovať pomerne expresný jazykový test, ktorý prevetrá akokoľvek zakapané Deutschkentnisse, treba napísať pekný motivačný list pre nemeckú stranu, vyfasovať lichotivé hodnotenie z domovskej katedry a nakoniec to všetko uploadnuť na SAIA web a poposielať do hrozivého okamihu zvaného deadline.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čakať.

Výška štipendia sa rôzni, v prípade DAAD štipendia na Sommersprachkurs to bolo dohromady 1050 eur nezávisle na zvolenom kurze. Samozrejme, že som si vybrala asi ten najdrahší (najlepší) na Humboldt Universität v Berlíne. Osobne pozerám viac než na peniaze na hodnotenie danej inštitúcie. V minulosti som už na vlastné náklady absolvovala obdobný kurz na Universität München a oplatilo sa.

V Nemecku už takmer každá univerzita ponúka letné jazykové kurzy pre zahraničných študentov. Tie trvajú cca mesiac a ich cena sa pohybuje okolo 600 eur, ubytovanie na internáte okolo 300 eur a k tomu si treba prirátať cestu a cestovné v danom meste. Strava ostáva na stravníkovi, pre našinca bude prekvapením cena jedla v nemeckých kantínach – samozrejme vyššia, no to isté platí o jej kvalite a pestrosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kurz, materiály, ubytovanie a strava sú teda relatívne jednoducho zabezpečené za istý obnos zo štipendia priamo univerzitou. O ďalších životne dôležitých službách – WiFi, či knižnica – sa treba informovať priamo na hotline kurzu. Berlínska univerzita je zatiaľ najústretovejšou, čo sa týka online komunikácie a to som jeden z najvytrvalejších ask-a-question-ovačov. Napríklad sa mi v minulosti podarilo uraziť vedúceho mníchovského kurzu svojím prekvapením, že v škole nebudeme mať prístupné WiFi (nakoniec bolo, hoci s mojím tabletom som ho nikdy nevyužila:)). 

Z interných zdrojov katedry germanistiky UK v BA mám informáciu, že moja žiadosť prešla na rozdiel od žiadostí viacerých študentov tejto katedry, čo mi nesmierne zalichotilo a potvrdilo mi, aký dôležitý je obsah motivačného listu. Floskule bokom, Nemci hľadajú informácie kto, čo, prečo a čo to prípadne prinesie im. Ako som už písala, nádherne racionálne. Moje odporúčanie z katedry bolo stručné, no to mu dodalo jeho razantnosť aj napriek tomu, že bolo v anglickom jazyku na rozdiel od povinnej nemeckej jazdy motivačného listu.

Som si istá, že som veľa vecí nespomenula, zabudla, obišla – ak by ste mali záujem, diskusiu ponechávam otvorenú pre prípadné otázky ohľadne témy štipendium – Nemecko – letný jazykový kurz.

Moje ďalšie príspevky do novozaloženého blogu už hádam budú kultúrneho charakteru. Berlín som si nevybrala totiž iba kvôli TOP 10 univerzitám v Nemecku, rovnako ako v prípade Mníchova.

Kultur, Kultur!

Srdečné pozdravy z Petržalky,

Miroslava

Miroslava Urbanová

Miroslava Urbanová

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Miroslava. Študentka dejín umenia na FiF UK v Bratislave. Som z paneláku a som zaľúbená do poézie, "Besserwisserin", ktorá vie, že vedomostí nie je nikdy dosť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu